Paketera för framgång
För några år sedan tog jag fram en etikett till Storliens Högfjällshotell i samarbete med Jämtlands Bryggeri. Gästerna provsmakade vår fjällöl och Jämtlands Bryggeris öl och alla tyckte fjällölen var mycket godare. Men det var exakt samma innehåll i flaskorna.
Med rätt design på förpackningen kan du skapa ett känslomässigt mervärde för kunden. Investera i förpackningsdesign för att skapa ett oslagbart första intryck, stärka varumärkets image och öka försäljningen.




En lönsam investering
En professionellt skapad logotyp och grafisk profil ger ditt varumärke en alldeles egen visuell identitet. Du signalerar att du är en seriös aktör, står för kvalitet och tar en tydlig plats i myllret av konkurrenter. Investeringen ökar chansen att skapa förtroendefulla relationer med dina målgrupper och höja lönsamheten.
Ett nära samarbete för högsta kvalitet
Mitt strategiska och kreativa arbete baseras alltid på ett nära samarbete med dig som kund. Vi formar processen tillsammans och arbetar strukturerat. Här är exempel på givna milstolpar fram till en grafisk profil för ditt varumärke.
Uppstartsmöte: Du berättar allt jag behöver veta om företaget, produkterna/tjänsterna, nuläge och visioner, förmedlar kunskap om de målgrupper du vill nå, branschen, marknaden och konkurrenter. Vi pratar också om förväntningar på vårt samarbete och gör en tidsplan.
Research: Olika typer av underlag från dig är värdefulla, i kombination med att jag på egen hand undersöker den grafiska och visuella miljö du verkar i.
Kreativt arbete och skisser: När vi ses nästa gång får du ta del av skisser och tankar kring ett eller flera förslag. Vi för en dialog om alternativa vägval och bestämmer gemensamt riktning för det fortsatta kreativa arbetet. Beroende på hur omfattande uppdraget är (vald nivå) är det också aktuellt att ta fram detaljerade skisser på hur den grafiska profilen med bland annat logotyp, färger, mönster och bilder praktiskt kan användas.

Moodboard för Wilda by Sweden, ett smyckesföretag i Jämtland.
Grafisk profil
Mini
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
Grafisk profil Mini presenteras i form av en digital moodboard.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Grafisk profil
Bas
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
+ Varumärkesunika grafiska element efter behov t ex mönster, symboler, ikoner
+ Skisser på praktisk användning, t ex trycksaker, annonser, webbsida, app, profilkläder, fasadskyltning, kontors- och butiksmiljö, fordon och förpackningar (väljs ut i dialog, 5-9 stycken)
Grafisk profil Bas presenteras i ett digitalt dokument.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Grafisk profil
Premium
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
+ Varumärkesunika grafiska element efter behov t ex mönster, symboler, ikoner
+ Skisser på praktisk användning, t ex trycksaker, annonser, webbsida, app, profilkläder, fasadskyltning, kontors- och butiksmiljö, fordon och förpackningar (väljs ut i dialog)
+ Friköpta egna profilbilder
+ Malldokument t ex för digitala presentationer, brev, offerter och fakturor, skyltar och menyer
+ Strategisk färgsättning av lokalen
+ Komplett dokumentation av grafiska riktlinjer och enkel handledning
Grafisk profil Premium presenteras i ett digitalt dokument.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Leverans av digitala malldokument och friköpta bilder.
Grafisk profil
Mini
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
Grafisk profil Mini presenteras i form av en digital moodboard.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Grafisk profil
Bas
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
+ Varumärkesunika grafiska element efter behov t ex mönster, symboler, ikoner
+ Skisser på praktisk användning, t ex trycksaker, annonser, webbsida, app, profilkläder, fasadskyltning, kontors- och butiksmiljö, fordon och förpackningar (väljs ut i dialog, 5-9 stycken)
Grafisk profil Bas presenteras i ett digitalt dokument.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Grafisk profil
Premium
+ Logotyp
+ Varumärkets färger
+ Val av typsnitt
+ Bildmanér
+ Varumärkesunika grafiska element efter behov t ex mönster, symboler, ikoner
+ Skisser på praktisk användning, t ex trycksaker, annonser, webbsida, app, profilkläder, fasadskyltning, kontors- och butiksmiljö, fordon och förpackningar (väljs ut i dialog)
+ Friköpta egna profilbilder
+ Malldokument t ex för digitala presentationer, brev, offerter och fakturor, skyltar och menyer
+ Strategisk färgsättning av lokalen
+ Komplett dokumentation av grafiska riktlinjer och enkel handledning
Grafisk profil Premium presenteras i ett digitalt dokument.
Logotyp levereras i format för tryck och webb.
Leverans av digitala malldokument och friköpta bilder.
Grafisk profil – utveckling och nystart
Kanske har ditt varumärke redan en logotyp och en grafisk profil som du vill förnya, anpassa till nya förutsättningar på marknaden eller använda i nya sammanhang. Kanske står du inför lansering av en ny produktserie eller ska flytta in i nya lokaler.
Faktum är att många av mina kunder inte startar från noll utan söker en samarbetspartner att utveckla sitt varumärke tillsammans med. Hör av dig så bokar vi ett första möte (kostnadsfritt såklart!).
Underleverantör
Under åren som grafisk formgivare och art director med eget företag har jag arbetat både i direktkontakt med egna kunder och som underleverantör i samverkan med till exempel reklambyråer och olika organisationers kommunikationsavdelningar. Tveka inte att kontakta mig om du behöver förstärkning av en kreativ kraft – tillfälligt eller på ett längre kontrakt.